Přidej se k nám

ČSAD Vsetín převezme linku Ostrava-Opava-Bruntál-Šumperk

ČSAD Vsetín převezme linku Ostrava-Opava-Bruntál-Šumperk. Nasadí na ni nové plně vybavené autobusy s ekologickým pohonem.

 

Od začátku září převezme provoz autobusové linky z Ostravy do Šumperku přes Opava a Bruntál dopravce ČSAD Vsetín. Dosavadní provozovatel Arriva ke konci srpna provoz ztrátové linky ukončí. Autobusová linka je přitom pro obyvatele mnoha obcí, které neleží na železnici, jediným spojením s krajským městem. Kraj se proto rozhodl linku převzít a zařadit ji mezi linky hrazené z krajského rozpočtu, aby mohla být zachována. Navíc bude posílena o jeden pár sobotních spojů. Na lince bude platit tarif ODIS, včetně dlouhodobých časových jízdenek. Drobnou změnou je konečná zastávka v Ostravě, autobusy budou nově jezdit na nádraží Svinov namísto ústředního autobusového nádraží (ÚAN) v Ostravě.

„Kraj nás požádal, zda bychom dokázali provozovat linku, kterou dosud jezdila Arriva, ale provoz linky ke konci srpna ukončí. Vzhledem k tomu, že máme s krajem čerstvě uzavřenou smlouvu pro oblast Opavska, kde jsme vyhráli v soutěžích na příštích deset let, a tato smlouva umožňuje kraji navýšit rozsah objednaných výkonů až o 5 procent, bude od září tato linka přiřazena k dopravním výkonům objednaným krajem dle této čerstvě vysoutěžené smlouvy,“ sdělil ředitel ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

Arriva dosud provozovala linku jako komerční, tedy na vlastní riziko bez příspěvku kraje. Protože pro ni nebyla nadále ekonomicky udržitelná, chtěla se dohodnout s krajem na podpoře linky z krajského rozpočtu. Kraji se ale nepodařilo nalézt žádné legální řešení, jak zakázku zadat Arrivě. Využil proto nedávno vysoutěženou smlouvu na zajištění dopravní obslužnosti Moravskoslezského kraje – oblast Opavsko s novým dopravcem ČSAD Vsetín, která mu umožňuje navýšit dopravní výkon v závazku veřejné služby až o pět procent. Na území Olomouckého kraje se bude na úhradě nákladů na provoz linky podílet Olomoucký kraj.

ČSAD Vsetín nasadí na linku nové komfortní plně vybavené autobusy s ekologickým pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Zbrusu nové nízkopodlažní autobusy jsou vybaveny informačním a povelovým systémem pro nástup nevidomých, nechybí klimatizace, což ocení cestující hlavně během stále parnějšího léta, ale i během tuhé zimy. Nové autobusy nabídnou také internetové připojení k veřejné síti Wi-Fi nebo bezplatné nabíječky na mobilní telefony. Moderní odbavovací systém umožní platit několika různými způsoby, včetně bezkontaktní platební karty.

Objevují se debaty o tom, že kraj údajně zvolil dražší řešení, protože cena za kilometr podle čerstvě vysoutěžené smlouvy s ČSAD Vsetín pro oblast Opavska na příštích deset let je 37,01 Kč, zatímco Arriva údajně požadovala od kraje za další provoz linky Šumperk-Ostrava zhruba dva miliony korun ročně, což je asi 32,50 Kč na kilometr.

„V případě navýšení objemu dopravního výkonu do pěti procent u nedávno uzavřené smlouvy není možné měnit vysoutěženou cena za kilometr. Ale především je to míchání hrušek s jablky. Arriva dosud na této lince jezdila se starými již plně odepsanými autobusy, zatímco dle čerstvě vysoutěžených smluv musí dopravci jezdit s úplně novými plně vybavenými ekologickými autobusy, což bylo v zadávacích podmínkách soutěže. Nelze tedy porovnávat ceny za dvě zcela odlišné věci, kraj zde platí za něco úplně jiného, než co nabízela Arriva,“ říká Oldřich Holubář.

ČSAD Vsetín a.s. je součástí dopravní skupiny Z-Group a.s. která je se svými 1400 autobusy a 1700 řidiči jedním z nejvýznamnějších tuzemských dopravců. Každým rokem přepraví zhruba 50 milionů cestujících. Úspěšně působí v několika krajích po celé republice. Jednotlivé dceřiné společnosti zajišťují příměstskou a meziměstskou autobusovou dopravu, městskou hromadnou dopravu v několika městech a vnitrostátní i mezinárodní zájezdovou dopravu. Z-Group a.s. je jedním z velkých zaměstnavatelů, společnosti patřící do holdingu zaměstnávají téměř 5 tisíc lidí, z toho dvě tisícovky zaměstnanců pracují v autobusové dopravě.

ČSAD Vsetín a.s. je nejvýznamnějším soukromým dopravcem ve Zlínském kraji. Úspěšně
a spolehlivě v něm funguje už 20 let. Již před vznikem krajů jezdila ČSAD Vsetín pro okresní úřady Vsetín, Zlín, Kroměříž a Uherské Hradiště. V letošním roce zajišťuje dopravu na 145 běžných linkách v rámci dopravní obsluhy Zlínského a Moravskoslezského kraje a obcí. Zároveň pro smluvní partnery realizuje linky zvláštní dopravy. Vedle toho provozuje městskou hromadnou dopravu ve městech Vsetín a Valašské Meziříčí. Významnou část výkonů představuje náhradní autobusová doprava pro České dráhy při výlukách tratí. V letních měsících provozuje i cyklobusy na Vsetínské Vrchy a do jižních Beskyd.

V Moravskoslezském kraji zajišťuje ČSAD Vsetín autobusovou dopravu v oblasti Jablunkovska, Novojičínska, Opavska a Vítkovska.